Суббота, 18.05.2024, 09:04 | RSS | Приветствую Вас Гость
Главная | Регистрация | Вход
Мой сайт
Главная
Меню сайта
Форма входа
Поиск
Календарь
«  Июнь 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Архив записей
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0

    Главная » 2014 » Июнь » 9 » Тест на увагу. Розвиток уваги
    07:10

    Тест на увагу. Розвиток уваги





    Журнал «помічник абітурієнта» січень 2008

    Зверніть увагу на увагу!

    Відомий режисер К.С.Станіславський казав, що управління увагою – це управління собою.

    Психічне життя особистості нерідко порівнюють із величезною рікою з образів сприйнятих предметів і явищ, думок і почуттів, спогадів про те, що було, і уявлень про те, що буде.

    У цю ріку безперервно вливаються все нові та нові струмочки, породжені нашою діяльністю в навколишньому світі, спілкуванням з іншими людьми, змінами у власному психічному та фізичному станах. Чому ж наша психічна діяльність усе ж не перетворюється в повінь, а пливе по визначеному річищу, утримуючись у тому чи іншому напрямку? Ця упорядкованість досягається завдяки особливому процесу психіки, що називається увагою.

    Увага - це спрямованість і зосередженість психічної діяльності на якомусь об'єкті, при одночасному відволіканні від інших.

    Щоб досягти певного результату в будь-якій сфері, треба навчитися володіти своєю увагою. У кого увага нетренована, тому важко бачити, слухати, вчитися, мислити. Чим «чіпкіша» вона, тим більше людина помічає в житті, в оточуючому її світі, тим глибше вникає в сутність явищ. Уважній людині просто цікавіше живеться. Вона більше, ніж інші, отримує із навколишнього світу, а отже і більше віддає. Така людина цікава, змістовна. Її внутрішній світ приваблює оточуючих людей.

    Увага не тільки створює найкращі умови для психічної діяльності, але й несе сторожову службу, допомагаючи людині своєчасно реагувати на різноманітні зміни в навколишньому середовищі й у власному організмі.

    Уважна людина - спроможна зосередитися на ділі. І це впливає на якість засвоєння інформації. Така людина концентрується на стані “тут і зараз” і таким чином діє більш ефективно.

    Неуважна людина - це людина, що часто відвертається від основної діяльності. Основна причина - в зовнішніх чинниках.

    Розсіяна людина - це людина, слабко зосереджена на зовнішніх об'єктах. Основна причина - це внутрішня зосередженість, що гальмує зовнішню увагу.

    А тепер спробуйте відповісти на запитання: "Ви вважаєте себе уважним"? Ймовірно, що більшість перепитає: "До чого саме?" Дійсно, ми найбільш уважні до речей, що нас цікавлять і хвилюють.

    А для того, щоб було цікаво займатися необхідним в даний момент видом діяльності (навчання, спілкування, тренування і т.д.), треба розуміти для чого Ви це робите? Навіщо? Це ключові питання, відповідаючи на які діяльність стає цілеспрямованою і усвідомленою!

    Від особливостей уваги залежить і така цінна якість особистості, як спостережливість, спроможність помічати в предметах і явищах малопомітні, але істотні особливості.

    До речі, кожний з вас може перевірити свою спостережливість: опишіть по пам'яті вестибюль вашого навчального закладу, помешкання, що кожний із вас бачив сотні, тисячу разів. Цей досвід може послужити і більш корисну службу: стати вправами для розвитку спостережливості.

    Розрізняють три види уваги: мимовільна, довільна, післядовільна.

    Мимовільна увага виникає без будь-яких зусиль зі сторони людини, тобто вона не має за мету бути уважною. Мимовільна увага виникає як відповідна реакція на сильний подразник, незвичність, новизну (спалах світла, звук сирени, яскравий колір, різкий звук тощо). В таких випадках людина безсила протистояти подразнику. Іншими словами, не ми оволодіваємо мимовільною увагою, а вона нами.

    Довільна увага залежить від вольових зусиль людини. Вона направлена на об’єкт під впливом поставлених цілей, намірів і приймає форму стійкого вольового контролю над діяльністю, яка виконується.

    Післядовільна увага також має ціленаправлений характер, але не вимагає ніяких вольових зусиль. Вона виникає після того, як була викликана довільна увага. Після певних вольових зусиль, через деякий час людина «входить в роботу» і починає легко, без зайвої напруги концентруватися на ній. Післядовільна увага з’являється тоді, коли важливим для людини стає не тільки результат роботи (як при довільній), а й сам її процес. Цей вид уваги є найпродуктивнішим. Довільну увагу можна охарактеризувати словами «треба працювати», а післядовільну – «хочу працювати», людина отримує задоволення від роботи. Хороша увага – це вміле поєднання довільної та мимовільної, вміння при необхідності активно «вмикати» довільну увагу, вміти залишатися в ній необхідний для роботи час.

    Увага характеризується рядом властивостей:

    • об’єм уваги;
    • концентрація уваги;
    • стійкість уваги;
    • переключення уваги;
    • розподілення уваги.

    Концентрація уваги – вельми цінна її якість, яка проявляється в зосередженні на одному об’єкті чи на одному виді діяльності та одночасному відстороненні від всіх інших подразників, які не причетні до даного виду роботи. Науковими експериментами встановлено, що максимальна концентрація уваги можлива протягом 30 секунд, максимум – 90. Після чого увага розсіюється і «зібрати» її можливо лише завдяки вольовим і фізичним зусиллям. Однією із важливіших характеристик високого інтелекту якраз і є чітко виражена здібність концентрувати свою увагу на сутності проблеми, що вирішується. Тобто, вчити концентрувати увагу означає вчити не відволікатися.

    Особливе значення для досягнення успіху в навчальному процесі, крім концентрації, має стійкість уваги. Вона проявляється в зосередженні на об’єкті, в опорі відволіканню.

    Ступінь стійкості уваги залежить від багатьох факторів: від відношення до роботи, характеру діяльності, сили нервових процесів і т.д.

    Для дослідження власної концентрації та стійкості уваги пропонуємо виконати цікаву вправу “переплутані лінії”.

    Інструкція: «На бланку Ви бачите 25 переплутаних ліній. Вам необхідно прослідкувати кожну лінію зліва направо й визначити, де вона закінчується. Починаються лінії ліворуч, а закінчуються обов'язково праворуч. Починайте з лінії, що позначена № 1, знайдіть, де вона закінчується і поставте там у порожній клітинці її номер (№ 1), потім переходьте до лінії № 2 і т-. д. Викону-вати завдання слід лише шляхом зорового контролю, тобто, слідкуючи очи-ма, а не олівцем чи пальцем. На виконання завдання дається 10 хвилин».

    Оцінка виконання завдання проводиться за таблицею.

    Оцінки в балах 9 8 7 б 5 4 3 2 1 Кількість правильних відповідей 25 24 22-23 20-21 17-19 14-16 12-13 8-11 7

    Подані в таблиці оцінки відповідають рівням: 1-3 бали – низький рівень концентрації та стійкості уваги, 4-6 – середній, 7-9 – високий рівень.

    Відпочинок для уваги

    Увага здатна не тільки зосереджуватися, активізуватися, але і втомлюватися. Втомлена увага потребує відпочинку. Для цього їй потрібно «розосередитися». Кращим способом відпочинку є переключення уваги з одного об’єкту на інший. У відомого французького письменника і філософа Вольтера, який відзначався високою працездатністю, було, наприклад 5 столів. Він по черзі підходив то одного, то до другого: залишав трагедію, щоб працювати над романом; залишав роман, щоб писати історію, складав план комедії, відповідав на листа і знову повертався до трагедії.

    Ефективним відпочинком (і в той же час дієвим способом концентрації уваги) може бути вправа на переключення уваги, направленої на різні види відчуттів. Наприклад, заплющити очі і згадати пляж, ліс, дитячі забавки відповідно до пори року. Дозвольте собі 5-10 хвилин помріяти. Таким чином можна досягти стану релаксації та відпочинку і з задоволенням приступати до роботи. Пропоную виконати ще одну вправу. Влаштуйтесь зручніше, заплющіть очі і згадайте (або уявіть) мальовничий куточок природи, який вам доводилось коли-небудь бачити у своєму житті. Уявіть, що Ви знаходитесь там. Головне, щоб Вам, у вашій уяві, було спокійно і затишно. Зверніть увагу на пору року, на рослини і дерева, що там знаходяться. Чи є джерело води, яке воно? Які звуки природи Ви чуєте? Який ґрунт під ногами? Відчуйте приємну прохолоду вітру, або тепло сонця! Уявіть, що Ви стоїте під сонцем… Під його світлими теплими промінчиками. Уявіть, що кожен промінчик несе Вам радість, добро, здоров’я, гарний настрій… Дозвольте собі поніжитись і насититись сонячним промінням і з гарним настроєм і посмішкою відкрийте очі.

    Гарного вам настрою! І пам’ятайте, що уважність є запорукою успішного виконання будь-якої діяльності і корисною якістю професіонала. Тренуйте свою увагу!

    Савченко Ірина Олександрівна,

    психолог з питань профорієнтації

    Центру психології сім’ї “Лелека”



    Источник: psyhologiya.nss.in.ua
    Просмотров: 7066 | Добавил: inkingther | Рейтинг: 0.0/0
    Всего комментариев: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Сделать бесплатный сайт с uCoz